Bismillah, Walhamdulillah Wassalatu Wassalamu`Ala Rasulillah, Wa'ala Aalihie Wasahbihie Waman Walaah
Setelah
umat Islam berusaha selama sebulan penuh di bulan Ramadhan mengekang
nafsu dari melakukan perkara yang ditegah semasa menunaikan ibadah puasa
sama ada yang haram atau yang harus di lakukan di luar puasa, sudah
setentunya kita bergembira serta bersyukur dengan kedatangan 1 Syawal
iaitu hari kemenangan bagi mereka yang benar-benar menghayati Ramadhan.
Sememangnya
telah menjadi tradisi bagi masyarakat kita sambutan Idulfitri ini lebih
meriah dari hari-hari kebesaran Islam yang lain umpamanya Idul Adhha,
yang juga salah satu perayaan yang besar dalam agama kita. Berlainan
halnya dengan masyarakat Islam lain seperti di Timur Tengah, bagi mereka
Hari Raya Adhha lebih dimeriahkan dan mendapat perhatian dari
Idulfitri.
Ketetapan awal Syawwal bagi negara kita
adalah berpandukan penglihatan anak bulan. Jika ia berhasil dilihat
maka awal Syawal jatuh pada hari tersebut dan kita diharamkan berpuasa
pada siang hari esok. Sebaliknya jika anak bulan Syawal tidak kelihatan
maka kita wajib meneruskan puasa pada esok hari. Ketentuan ini perlu
difahami oleh kaum muslimin khasnya di negara kita. Ada segelintir
masyarakat kita jika tidak kelihatan anak bulan Syawal maka mereka tidak
akan berpuasa pada esoknya. Di antara alasan mereka ialah berpandukan
negara lain yang sudah jatuh bulan Syawwal. Perkara ini sebenarnya tidak
tepat menurut hukum syara’oleh itu ikutilah keputusan pihak yang
berwajib di negara kita mengenai hal ini.
Idulfitri
sebagai hari yang berkat dan hari yang hanya terkhusus bagi kaum
muslimin dan juga merupakan satu syiar maka ada cara dan adabnya yang
tersendiri yang perlu diikuti sepertimana yang telah digarispandukan
oleh syara’.
Di negara kita khususnya sebaik saja
diumumkan bahawa hari raya telah jatuh pada malam tersebut sejurus
itulah kedengaran bunyi-bunyi mercun yang dipasang bagi meyemarakkan
musim perayaan ini. Pada kebiasaannya perkara ini dilakukan oleh
golongan muda dan kanak-kanak. Di samping itu juga lagu-lagu hiburan
yang bermacam-macam terus berkumandang diikuti dengan pesta-pesta
sehingga beberapa hari untuk memeriahkan lagi suasana sambutan hari
raya.
Perkara ini adalah satu perkara yang
bertentangan dengan kehendak syara’ dan bercanggah dengan sunnah Baginda
Shallallahu ‘alaihi wasallam yang perlu diperbetulkan. Sama ada sedar
atau tidak, pada hakikatnya dengan melakukan perkara sedemikian kita
seolah-olah meniru sesuatu kaum atau agama lain bagaimana cara mereka
merayakan hari kebesaran atau perayaan mereka. Walhal umat Islam sangat
dilarang dari meniru dan mengikut-ikut itu.
Padahal di dalam Islam itu sudah ada diperjelaskan di dalam kitab-kitab fiqah bagaimana cara menyambut hari raya seumpama ini.
Apabila
sahaja diumumkan bahawa anak bulan Syawwal telah sabit dilihat umat
Islam disunatkan untuk melaungkan takbir. Hukum sunat ini berlarutan
sehinggalah imam mengangkat takbiratul ihram untuk menunaikan sembahyang
hari raya. Walau bagaimanapun menurut pendapat yang ashah bahawasanya
takbir Idulfitri itu tidak disunatkan sebaik sahaja selesai menunaikan
sembahyang.(Kitab Hasyiyatan, 1:357) Ini berbeza dengan takbir bagi Hari
Raya Adhha di mana ia disunatkan setiap kali selepas menunaikan
sembahyang dan berterusan sehingga selepas menunaikan sembahyang Ashar
pada hari Tasyriq yang terakhir.
Takbir pada hari
ini disyariatkan bukan sahaja semata-mata untuk memeriahkan suasana hari
raya bahkan lebih dari itu ialah merupakan lambang kesyukuran kita
kepada Allah Subhanahu wa Ta‘ala dengan anugerah yang dikurniakanNya dan
ianya juga adalah merupakan perkara ibadah.
Mereka
yang menghidupkan malam ini akan diberi ganjaran pahala oleh Allah
Subhanahu wa Ta‘ala kerana malam Idulfitri adalah di antara malam-malam
yang sunat dihidupkan dan di takmirkan selain dari malam-malam Idul
Adhha, awal Rejab dan Jumu‘ah kerana di dalamnya adalah saat dan ketika
dikabulkan doa.
Al-Syaikh Qulyubiy di dalam kitab Hasyiyatan telah menyebutkan bahawa
sunat
hukumnya menghidupkan malam Idulfitri ini dan malam Idul Adhha dengan
berzikir, mengerjakan sembahyang terutama sembahyang sunat Tasbih.
Adalah memadai menghidupkan malam ini pada sebahagian besarnya dan
sekurang-kurangnya ialah dengan menunaikan sembahyang Isya’ berjemaah
serta berazam untuk menunaikan sembahyang Subuh.(Kitab Hasyiyata Qalyubiy wa Umairah1:359)
Pada pagi Idulfitri pula disunatkan mandi iaitu berniat kerana kedatangan Idulfitri bukannya
sahaja membersihkan diri tanpa disertai niat. Perkara sunat mandi ini
bersumberkan hadis yang ditakhrijkan oleh Ibnu Majah bahawa Rasulullah
Shallallahu ‘alaihi wasallam melakukan mandi pada Hari Raya Fitrah dan
Hari Raya Adhha.
Di samping itu adalah sunat
memakai bau-baun yang harum, membersihkan diri dengan bergunting
rambut, memotong kuku dan menanggalkan bau yang tidak sedap. Sunat juga
memakai pakaian yang paling elok dari pakaian-pakaian yang dia ada dan
yang paling afdhal ialah warna putih serta memakai serban.
Perkara-perkara sunat ini hanya khusus bagi kaum lelaki. Manakala itu
perempuan-perempuan cantik dan yang berkedudukan adalah makruh hukummnya
bagi mereka datang ke masjid. Berbeza dengan perempuan tua mereka
adalah disunatkan bersama-sama pergi ke masjid tanpa memakai haruman dan
sebagainya. (Kitab Al-Raudhah 2:7)
Inilah
pendapat mazhab Syafi‘ie tentang perempuan pergi ke masjid. Walaupun di
sana ada hadis menganjurkan perempuan untuk sama-sama hadir ke masjid
di hari raya ini, tetapi dalam mazhab Syafi‘ie anjuran itu adalah untuk
perempuan-perempuan yang sudah tua.
Idulfitri yang
juga sebagai menandakan tamatnya tempoh berpuasa, maka disunatkan
sebelum pergi ke mesjid untuk menunaikan sembahyang hari raya memakan
buah kurma dengan bilangan yang ganjil. Hal ini bersandarkan kepada
hadis Baginda Shallallahu ‘alaihi wasallam yang diriwayatkan oleh Imam
Al-Bukhari daripada Anas katanya yang maksudnya :
"Adapun
Rasulullahu Shallallhu ‘alaihi wasallam tidak keluar (untuk
bersembahyang sunat hari raya) pada hari raya Fitrah sehinggalah baginda
makan beberapa biji kurma."
Menurut riwayat daripada Anas lagi bahawa Baginda memakannya dengan bilangan yang ganjil.
Di dalam kitab Nailul Awthar An-Nakh‘ie ada menyatakan bahawa
diantara
hikmah disunatkan memakan kurma (tamar) itu ialah dengan manis buah
tamar itu dapat menguatkan penglihatan yang mana telah berkurangan
disebabkan puasa dan juga di antaranya boleh melembutkan hati dan ia
adalah yang paling mudah dari yang selainnya. Oleh itu sebahagian dari At-Tabi‘ien menganggap sunat berbuka dengan benda-benda yang manis seperti madu.Sementara itu di antara hikmah memakannya dengan bilangan yang ganjil telah berkata Al-Mahlab bahawa
perkara
itu ialah isyarat kepada keesaan Allah Ta‘ala dan juga adapun
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam melakukannya di dalam semua
urusan Baginda sebagai jalan bertabarruk dengan demikian itu.(Fathul
Bariy,3:122)
Menunaikan sembahyang sunat Hari Raya pula
adalah perkara yang paling penting dan utama bagi menyambut Hari Raya
ini dari perkara-perkara sunat yang lain di dalam merayakan hari raya
ini sebagaimana yang di jelaskan oleh pengarang kitab Fathul Bariy. Hal
ini bersandarkan kepada hadis Baginda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi
wasallam yang maksudnya :
"Sesungguhnya yang awal-awal sekali kita mulakan pada hari ini (hari raya) ialah bersembahyang"(Hadis riwayat Al-Bukhariy)
Oleh
yang demkian itu perlulah dipastikan semua orang Islam menunaikan
sembahyang Idulfitri ini. Bagi mereka yang tidak berkesempatan
menunaikannya di masjid atas urusan-urusan tertentu mereka juga boleh
menunaikannya secara bersendirian di rumah atau lainnya menurut pendapat
al-mazhab di dalam kitab-kitab Syafi‘ieyah.
Hari Raya
Fitri adalah hari persaudaraan dan hari kegembiraan maka di hari ini
adalah disunatkan sesama Islam saling mengucap tahniah dengan
doa-mendoakan di antara satu sama lain seperti mengucapkan:
Ertinya: "Semoga Allah menerima daripada kita dan menerimanya daripada awak"
Hukum sunat mengucapkan tahniah di Hari Raya ini diperakui oleh Ibnu Hajar Rahimahullah.(Hasyiyatan 1:359)
Adapun
maksud dari kalimah tahniah yang berbentuk doa ini membawa makna semoga
diterima puasa dan amal kebajikan yang dibuat di bulan Ramadhan.
Dengan
penjelasan di atas membuktikan bahawa hari Raya orang Islam berbeza
sekali konsepnya dengan hari raya orang bukan Islam apatah lagi ianya
disambut sebaik sahaja selesai menunaikan ibadah puasa. Kalau non muslim
berhari raya hanya sekadar untuk berhibur dan bergembira walau ada
kaitan dengan unsur keagamaan, maka kita sebagai umat Islam bukan itu
cara dan konsepnya. Berhibur di dalam hari raya orang Islam berkonsepkan
ibadah sebagai melahirkan syukur kita kepada Allah Subhanhu wa Ta‘ala.
Sebilangan
umat Islam hari ini amat mendukacitakan kerana tidak faham akan konsep
hari raya yang sebenar lalu tidak dapat menghayatinya sehingga
merayakannya seperti mana orang-orang bukan Islam berhari raya. Kalau
bangsa lain umpamanya mempunyai lagu khas sempena hari raya mereka maka
kita pun memilikinya bahkan lebih daripada mereka dengan rentak dan
irama yang bermacam-macam. Perkara ini sebenarnya boleh mendatangkan
tanggapan negatif bagi orang-orang bukan Islam terhadap Islam. Mereka
menganggap bahawa hari raya orang Islam tidak jauh bezanya dari
hari-hari perayaan mereka iaitu hanya sekedar untuk melahirkan rasa
gembira dan berhibur.
Selain itu dengan corak sambutan
yang mereka lakukan itu adalah kesan dari tidak menghayati Ramadhan
sepenuhnya kerana Ramadhan adalah bulan Qana‘ah yang mana dengan itu
mampu menghindarkan kita dari memboros dan berlebihan di dalam menyambut
Idulfitri.
Kita perlu sedar bahawa hari raya inilah hari menerima ganjaran bagi mereka yang benar benar beramal di bulan Ramadhan.
Hadis
Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam diriwayatkan daripada Sa‘ad bin Aus
Al-Anshariy daripada ayahnya Radhiallahu ‘anhu Baginda bersabda yang
maksudnya :
"Apabila tiba hari Raya fitri berdirilah malaikat di pintu-pintu jalan lalu menyeru: "Pergilah wahai kaum muslimin menghadap Tuhan yang Pemurah yang memberikan kebajikan kemudian memberikan pahala yang banyak, demi sesungguhnya kamu telah diperintahkan untuk melakukan qiamullail maka kamu membuatnya, dan kamu diperintahkan untuk berpuasa pada siangnya maka kamu berpuasa, kamu juga mentaati Tuhan kamu maka kamu terimalah balasan kamu, maka apabila bersembahyang maka akan menyerulah orang yang menyeru: "Ketahuilah bahawasanya Tuhan kamu telah mengampunkan kamu dan pulanglah menuju tunggangan kamu dan itu adalah hari menerima balasan dan dinamakan hari itu di langit sebagai hari al- Ja‘izah (hari mendapat ganjaran)
. (Hadis riwayat At-Thabrani)
Oleh
yang demikian marilah kita sama-sama memperbanyak amal ibadah di hari
ini dengan tidak mencampur-baurkannya dengan perkara maksiat. Seperti
berziarah umpamanya, yang mana amalan berziarah ini sangat dituntut oleh
Islam . Lebih-lebih lagi masyarakat kita mengambil kesempatan hari raya
ini untuk kunjung-mengunjugi sayugialah jangan dicemari dengan
pergaulan bebas di antara yang bukan mahram serta aktiviti yang
merosakkan keimanan yang telahkita sucikan di sepanjang Ramadhan,
seperti pesta tari-menari dan berkaroake sehingga mengganggu
ketenteraman jiran-jiran yang berdekatan yangmana perbuatan ini adalah
amat di tegah di dalam Islam. Selain dari itu amalan besedekah di hari
raya ini adalah juga merupakan tuntutan sunat di mana Baginda
menganjurkan untuk bersedekah sebaik sahaja selepas menunaikan
sembahyang hari raya.
Kesimpulannya hari raya fitrah ini
adalah hari hablun minallah dan hablun minannas iaitu hari mempererat
serta dan memperkukuh hubungan diantara makhluk dengan Khaliq dan
diantara makhluk dengan makhluk.
Maka sama-samalah kita
hidupkan malam dan siang hari raya ini dengan perkara yang disunatkan
sama ada yang langsung dijelaskan oleh hadis Baginda atau yang secara
mafhumnya adalah dituntut di dalam Islam berpandukan huda (petunjuk)
Rasulullah yang mana jika kita mengikut sunnah Baginda bererti kita
mencintai Allah sebagaimana firman Allah Subhanahu wa Ta‘ala yang
tafsirnya :
"Katakannlah (wahai Muhammad) jika benar kamu mengasihi Allah maka ikutilah daku nescaya Allah mengasihi kamu"
(Surah Ali ‘Imran:31)
Sumber : Mufti Brunei