Teman setia

Selasa, 14 Ogos 2012

KAEDAH-KAEDAH TASRIF BAHASA ARAB - Peringkat Asas

KANDUNGAN
Prakata................................................................................................5
Panduan penggunaan buku...............................................................7
 
Pelajaran 1
Bilangan huruf dalam kata kerja bahasa Arab..................................8
Pelajaran 2
Keseragaman kata kerja dalam bahasa Arab..................................10
Pelajaran 3
Formula bentuk permulaan.............................................................12
Pelajaran 4
Kata kerja lampau dan kata kerja kini............................................14
Pelajaran 5
Kata ganti orang pertama, kedua dan ketiga dalam bahasa Arab...17
Pelajaran 6
Imbuhan berkaitan pelaku perbuatan dalam kata kerja lampau: imbuhan orang pertama..................................................................19
Pelajaran 7
Imbuhan berkaitan pelaku perbuatan dalam kata kerja lampau: imbuhan orang kedua......................................................................21
Pelajaran 8
Imbuhan berkaitan pelaku perbuatan dalam kata kerja lampau: imbuhan orang ketiga.....................................................................24
Pelajaran 9
Imbuhan berkaitan pelaku perbuatan dalam kata kerja kini: imbuhan orang pertama..................................................................28
Pelajaran 10
Imbuhan berkaitan pelaku perbuatan dalam kata kerja kini:imbuhan orang kedua.....................................................................................30 Pelajaran 11
Imbuhan berkaitan pelaku perbuatan dalam kata kerja kini: imbuhan orang ketiga.....................................................................34
 
Nota Ringkas Ulangkaji
Ringkasan kaedah gabungan kata kerja dengan imbuhan berkaitan pelaku.............................................................................................38
Pelajaran 12
Pelaku maskulin dan pelaku feminin.............................................40
Pelajaran 13
Kaedah baris untuk kata kerja lampau...........................................46
Pelajaran 14
Kaedah baris untuk kata kerja kini: situasi gabungan bentuk permulaan dengan imbuhan orang pertama...................................48
Pelajaran 15
Kaedah baris untuk kata kerja kini: situasi gabungan bentuk permulaan dengan imbuhan orang kedua.......................................52
Pelajaran 16
Kaedah baris untuk kata kerja kini: situasi gabungan bentuk permulaan dengan imbuhan orang ketiga.......................................65
Pelajaran 17
Kata kerja perintah.........................................................................76
Pelajaran 18
Kata kerja akar dan penambahan kepadanya.................................79
Pelajaran 19
Formula kata kerja..........................................................................82
Pelajaran 20
Penentuan baris kata kerja akar......................................................86
Pelajaran 21
Penentuan baris kata kerja terbitan.................................................90 Pelajaran 22
Kata kerja aktif dan kata kerja pasif...............................................92
Pelajaran 23
Kata nama perbuatan......................................................................96 Pelajaran 24
Kata perihal pelaku.......................................................................100
Pelajaran 25
Kata perihal objek.........................................................................104
Pelajaran 26
Hamzah tetap dan hamzah penghubung.......................................108
Pelajaran 27
Kata kerja akar yang mengandungi alif........................................111
 
Glosari..........................................................................................114
Lampiran 1...................................................................................120

Isnin, 13 Ogos 2012

“Kafir Dzimmi Dan Kafir Harbi” - JAKIM



Berikut adalah petikan khutbah JAKIM pada 22 Januari 2010 tentang Kafir Harbi dan Kafir Zimmi. Bolehlah dijadikan noktah-noktah pencerahan. Adapun polemik oleh pemain politik kepartian tentang isu ini eloklah dijauhi.

Dalam konteks kehidupan beragama di negara ini penduduknya terdiri daripada Islam dan bukan Islam. Menurut syariat Islam, pada dasarnya terdapat dua jenis status orang bukan Islam atau Non-muslim iaitu Kafir Harbi dan Kafir Dzimmi.

Secara ringkasnya Kafir Harbi adalah merujuk kepada orang bukan Islam yang terlibat dalam peperangan membunuh orang Islam di dalam wilayah yang bergolak. Pada masa ini, mimbar amat meyakini terdapat ejen-ejen kafir harbi yang bergerak secara senyap menimbulkan perpecahan atau pun menggunakan isu-isu agama di negara Islam. Contoh jelas ialah apa yang berlaku di beberapa negara Asia Barat.

Manakala orang Kafir Dzimmi pula merujuk kepada orang bukan Islam yang menetap dalam negara Islam, mendapat kerakyatan, membayar cukai yang ditetapkan dan mendapat jaminan keamanan daripada pemerintah Islam berdasarkan perjanjian yang dipersetujui.

Persoalan besar timbul ialah apakah jenis status orang bukan Islam yang terdapat di negara kita samada digolongkan sebagai Kafir Harbi atau Kafir Dzimmi. Berdasarkan pemerhatian mimbar status orang bukan Islam di negara ini digolongkan sebagai ahli Dzimmi kerana pada prinsipnya mereka mentaati dan mengakui untuk tunduk kepada perjanjian kontrak sosial yang diwujudkan di bawah Perlembagaan Persekutuan.

Salah satu persetujuan penting dalam perlembagaan itu ialah mengakui Islam adalah agama Persekutuan yang membuka jalan Islam menjadi agama yang berkuasa di negara ini. Pada masa yang sama Yang Dipertuan Agong dan Raja-Raja Melayu sekaligus menjadi Ketua Agama Islam dan pelindung memartabatkan Islam di negeri-negeri yang berkaitan. Selari dengan kontrak sosial itu mereka tinggal aman damai, tinggal bersama dalam masyarakat Islam sebagai jiran tetangga, menjadi rakan sekerja, rakan kongsi berpolitik, rakan sepermainan dan menjadi rakan sekolah. Malah mereka diberi peluang pula berkongsi menyumbangkan tenaga memerintah negara ini.

Mesyuarat Jemaah Menteri juga memain peranan besar dalam menentukan ketinggian Islam dalam perlembagaan. Pada 16 Mei 1986 Mesyuarat Jemaah Menteri memutuskan kalimah Allah adalah termasuk antara beberapa kalimah yang dilarang penggunaannya oleh mereka bukan beragama Islam. Malah pada 3 Jan 2008 Jemaah Menteri sekali lagi mengulangi bahawa orang bukan Islam dilarang menggunakan kalimah Allah dalam penerbitan agama mereka. Malah sepuluh buah negeri telah menguatkuasakan Enakmen Kawalan Sekatan Pengembangan Agama Bukan Islam yang bertujuan melarang orang bukan Islam menggunakan secara bertulis ataau lisan atas perkataan yang dilarang. Semua peraturan ini dibuat bagi menjamin keharmonian hidup beragama dan perlu ditaati oleh pihak berkaitan.

Menurut prinsip hukum Islam, memberi perlindungan dan layanan baik kepada ahli Dzimmi adalah wajib. Firman Allah SWT dalam surah al-Mumtahanah, ayat 8:
Maksudnya: “ Allah tidak melarang kamu daripada berbuat baik dan berlaku adil kepada orang-orang yang tidak memerangi kamu kerana agamamu, dan tidak mengeluarkan kamu dari kampung halaman kamu; sesungguhnya Allah mengasihi orang yang berlaku adil”.

Menurut al-Quran, orang Islam dikehendaki mengadakan hubungan mesra dan baik dengan ahli Dzimmi serta bersikap adil selagi mereka tidak menentang dan menindas orang Islam atau menghalang penyebaran Islam.

Sidang Jumaat Yang Di Rahmati Allah,

Islam adalah agama yang membawa rahmat kepada manusia sejagat. Saidina Abu Bakar As- Siddiq pernah berpesan kepada kaum muslimin sebelum berangkat ke medan perang dengan mengingatkan tenteranya supaya jangan berbuat khianat, membunuh bayi, membunuh orang tua, membunuh kaum wanita, menyembelih binatang ternakan, menebang pokok, menghancurkan rumah penduduk, membakar ladang pertanian, mengganggu orang beribadat , merosakkan rumah ibadat, dan menyerang mereka pada waktu subuh untuk mengelak kaum wanita dan kanak-kanak menjadi panik. Kisah Saidina Umar Al-Khatab yang memasuki gereja Yahudi ketika Baitulmaqdis ditawan juga tidak menyuruh tenteranya membakar gereja, buku bible dan salib bahkan membiarkannya sahaja.

Berdasarkan ajaran al-Quran dan tindakan bijak pemimpin Islam di zaman Rasulullah SAW jelas kepada kita bahawa menzalimi dan memusuhi orang bukan Islam adalah bukan ajaran Islam. Dengan demikian perbuatan membakar gereja dan rumah ibadat orang bukan Islam menyalahi bercanggah dengan hukum Islam. Islam juga mengajar kita jangan terikut-ikut dengan emosi liar.

Bagaimana pun mimbar mengingatkan jemaah dan umat Islam sekalian bahawa mengadakan hubungan baik dengan orang bukan Islam bukanlah bermakna kita lupa tanggungjawab kita kepada Islam. Islam menetapkan bahawa persoalan iman dan ibadat tidak ada toleransi. Oleh itu apabila masuk waktu solat ketika melaksanakan program bersama dengan orang bukan Islam, kita utamakan bersolat, apabila kita makan pastikan apa yang kita makan itu adalah halal. Jika terdapat aktiviti yang bercampur halal dengan haram maka kita hendaklah jauhi. Apa yang lebih malang lagi dalam menjayakan toleransi itu kadang kala kelihatan penampilan akhlak orang Islam itu sama dengan tabiat orang bukan Islam.

Sidang Jumaat Yang Di Rahmati Allah,

Mimbar ingin mengingatkan jemaah sekalian apabila kita ditekan dan dituntut oleh pihak tertentu untuk memenuhi tuntutan mereka, maka hendaklah kita terus berpegang kepada ajaran Islam supaya kita tidak mudah hilang pedoman. Firman Allah SWT dalam Surah al-An’aam ayat 153:
Maksudnya: ”Dan bahawa sesungguhnya inilah jalan-Ku yang betul lurus, maka hendaklah kamu menurutnya; dan janganlah kamu menurut jalan-jalan (lain dari Islam), kerana jalan-jalan (yang lain itu) mencerai-beraikan kamu dari jalan Allah. Dengan yang demikian itulah Allah perintahkan kamu, supaya kamu bertaqwa.”

Mengakhiri khutbah, mimbar menyeru sidang jemaah dan umat Islam sekalian agar berwaspada dengan muslihat ejen-ejen kafir harbi ini dan jangan sekali-kali kita menggadai akidah, menggadai jati diri muslim, menggadai integriti demi untuk menjaga ketinggian agama Islam di negara ini.