Teman setia

Rabu, 1 Ogos 2012

Kembara Beijing - Bhg 1

Saya sampai di Beijing tahun 2008. Ada persidangan dan bengkel. Beijing University of Posts and Telecommunication (BUPT). Di taja oleh CPRSouth dan LirneAsia. Saya ambil kesempatan untuk berada di Beijing selama 7-8 hari.

Saya menaiki MAS pergi dan balik. Memang selesa termasuk makan dan minum. Ramai rakyat Malaysia dan juga China atas kapalterbang. Perjalanan tak jauh sangat. Apabila sampai di lapangan terbang, terus ke imigresen dan sangat mudah. Imigresen hanya seorang duduk di meja. Sebelum ke Beijing, saya dah ambil visa di kedutaan. Untuk mengelakkan sebarang kejadian yang tak diingini. Semasa hari pertama persidangan, kami dapat tahu seorang Pakistan tak dapat visa masuk dan tak hadirlah ke persidangan tu.

Kami disediakan makanan dan minuman China. Saya hati-hati cari makanan yang berasaskan sayuran. Jika tak ada, minum kopi/teh sajalah. Untuk tengahari, saya makan nasi, ikan, ubi, jagung dan buah-buahan. Telur rebus pun ada. Mula-mula, hidangan tu tak dilabel dan asingkan. Bila ada sikit komplen, barulah dia labelkan menu makanan supaya mudah peserta memilih makanan. Bukan muslim mudah lah sebab depa telan semua benda. Hari akhir tu, depa buat parti pergi makan-makan dan minum di luar. Untuk pembentang saja. Kami hadir sebagai peserta bengkel 'young scholar' dan tak masuk parti tu sebab esok ada bengkel.

Hari kedua waktu malam, kami di bawa ke Pasar Sutera. Ada 3-4 tingkat. Macam-macam ada dijual. Barang antik, perhiasan perempuan/wanita, baju pakaian, seluar, beg, alat permainan, jed dan lain-lain. Sempat juga saya beli 2 kemeja, 1 beg galas dan 1 sut. Kakak dan mak saya pesan gelang jed. Bulan 12 tu musim sejuk. Hari pertama sampai, saya berkongsi bilik hotel dengan rakan Taiwan. Malam tu kami berjalan di kawasan berdekatan cari pasaraya dan restoran. Sangat sejuk sampai sakit telinga dan muka. Saya tak bawa jumper dan baju termal. Puas juga cari seluar termal dan sarung tangan kat situ. Ada pasaraya dah tutup. Nasib baiklah ada satu pasaraya ada jual. Akhirnya dapat juga seluar termal. Lepas teman sebilik saya makan malam, kami pergi ke bangunan pasaraya sebelah. Ada seorang gadis menjual pelbagai aksesori musim sejuk. Kami beli sarung tangan dan mafla sorang satu.Boleh tahan juga harga di Beijing.

Hari akhir persidangan, kami ada masa untuk berjalan-jalan. Teman sebilik saya berkenalan dengan seorang pensyarah Taiwan yang hadir. Jadi, depa ajak saya keluar bersama depa. Seorang rakan dari jepun pun ikut juga. Kami sempat melawat ke Istana Musim Panas dan Kota larangan. Pada waktu malam kami naik teksi dari Istana tu ke Hutong dan Courtyard. Berjala-jalan di situ dan berhenti makan malam.

Penganjur bengkel anjur lawatan dan bawa kami 'scholars' mendaki Tembok Besar Cina. Salji tebal. Kaum lelaki berpakat untuk mendaki. Letih juga mendaki bila dah lama kurang aktif aktiviti luar. Boleh kata setiap negara di Asia ada wakilnya. Meriah lah jugak. Mamat pakistan dan india menyanyi lagu hidustan. Afghanistan pun ada 2 orang. Indonesia sorang perempuan. Filipina pun ada wakil perempuan. Selain tu adalah wakil Nepal. Teman sebilik saya tak ikut sebab dia kena pergi ke persidangan lain dengan penyelia dia di Beijing juga.

Bila turun dari Tembok besar tu kami naik kereta kabel. Sampai bawah, ramai sedang menunggu kami di restoran. Kami pun pesan minuman panas. Kemudian, kami beredar dari situ menuju ke sebuah restoran untuk makan tengahari. Senja baru sampai ke hotel.

Bila tak ada lawatan ke mana-mana, saya berjalan-jalan seorang diri waktu malam di kawasan sekitar hotel. Melihat kawasan sekitar, hotel, kedai, pasaraya, taman-taman (ada tari-menari di taman), warung makan dan lain-lain. Orang beijing ramai naik basikal. Kereta laju-laju.

Selesai persidangan dan bengkel acara rasmi tujuan ke Beijing. Hari-hari berikutnya adalah jelajah Beijing dan bersiar-siar.