Teman setia

Khamis, 2 Ogos 2012

Kembara Beijing - Bhg 2

Tinggal 2 hari lagi di Beijing. Saya berpindah dari hotel BUPT ke hostel pemuda berdekatan Dataran Tiananmen. Dekat dengan pusat bandar, pinggir bandar, restoran dan masjid muslim China dan tempat beli-belah tumpuan pelancong macam di jalan petaling. Kalau tak salah, kawasan tu nama dia Dongcheng. Ya, betul. Dongcheng.

Kat Dongcheng ada Medan Tiananmen, tugu pahlawan, Great hall of the People, Tugu memori Mao Tse Tong dan Muzium kebangsaan China. Belakang bangunan memori Mao pun ada lagi bangunan bersejarah. Tak ingatlah. Saya berjalan di tepi-tepi jalan besar hingga ke kawasan tasik yang membeku. Warna hijau air dia. Masa tu air beku tapi tak tebal. Berbanding masa di Istana musim panas dimana tasik dia yang luas tu membeku tebal di tengah dan orangramai boleh berjalan dan menunggang basikal atas ais tu. (Takut juga tiba-tiba ais cair..hehe). Kami tak beranilah jalan atas ais tu. Lagipun nak cepat sebab nak pergi banyak tempat lain lagi.




Pagi tu saya ke kedai menjual alat permainan di sebelah pasar sutera. Mencari kapalterbang dan helikopter berenjin untuk anak saudara dan abang ipar. Bangunan di depan jalan tu ada banyak kedai mainan tapi lebih mahal. Saya pergi pula ke bangunan di belakang dia. Banyak gerai-gerai jual alat permainan dewasa dan kanak-kanak. 3-4 tingkat jugalah. Atas sekali tu macam kedai pejabat dan ada juga yang mempamerkan barang-barang jualan. Tingkat bawah dan satu lebih kepada jualan runcit. Memang ramai orang dan bising sikit. Saya beli kapal terbang dengan harga borong di tingkat atas sekali. Kemudian pusing-pusing di tingkat bawah dan tawar-menawar beli helikopter pula. 150 yuan dari 250 yuan.
 
Lepas balik hostel simpan barang saya keluar lagi jalan-jalan di kawasan berdekatan dan tempat beli-belah macam jalan petaling di Dongcheng tu. Kawasan selari dengan medan tiananmen baru diubahsuai dan nampak cantik. Tapi di kawasan sebelah hostel tak diubahsuai. Buruk. Wayar kabel berselerak di atas. Restoran muslim pun ada jual arak. Bila tanya dia kata ya, muslim. Tapi bila tanya kenapa jual arak, dia senyum. Lepas tu dia kata 'haram'. Tak tahu lah sebab dia...mungkin kerana majoriti bukan muslim dan pelanggan muslim sikit saja. Pelanggan bukan muslim selalu minta arak. Kalau tak jual arak, kuranglah pelanggan masuk restoran. Boleh kata semua restoran muslim di Beijing semua jual arak.

Seberang jalan depan hostel ada satu restoran muslim. Suami isteri menjual lauk-pauk. Masa saya pergi, nasi tak ada. Jadi, saya cubalah lauk pauk dia 2-3 jenis.  Telan saja. Arak ada juga jual di sebelah dalam. Saya duduk kawasan disebelah pintu masuk. Dekat dengan kaunter dia. Baik juga saudara tu dan isteri dia. Depa nak bersembang tapi tak boleh cakap inggeris atau arab. Saya pula tak pandai mandarin. Bahasa isyarat sajalah.

Lepas makan, saya saja tanya kat mana masjid atau surau kawasan tu. Depa punya nak habaq goreng dalam mandarin. Saya nganga dan angguk-angguk. Bila keluar restoran, nampak suami isteri naik basikal motor. Laki tu pakai kopiah lebai. Muslim lah saya agak. Saya cepat-cepat tahan depa dan tanya pasal masjid. Laki tu pun sama sepaking mandarin pekat lah. Nganga lagi. Bahasa isyarat lagi. Akhirnya, dia suruh bini dia turun dan suruh saya bonceng basikal tu dan bawa saya ke masjid dekat saja dengan restoran tu. Tapi, pusing-pusing sikit masuk lorong rumah-rumah orang. Lepas cakap terima kasih, dia pun zoom menghilangkan diri.

Saya pun masuklah ke dalam. Tak nampak macam masjid/surau pun. Macam rumah cina saja. Tak ada orang. Intai-intai kemudian nampak pejabat. Ada sorang dalam pejabat. Kemudian ada nampak sorang masuk dan menuju ke tandas. Saya pun pergilah ke situ tanpa mengetahui tu adalah tandas dan tempat wuduk. Saya pun masuk juga dan buka kasut.

Kat dalam tu ada 3-4 orang. Ramai pakcik yang dah berusia. Menarik juga tandas dia untuk buang air kecil dan besar..hehe (censored). Air panas lah. Memang panas. ;) Ada sorang tok siak tu yang bagi saya bekas air dia bubuh air panas untuk saya. Dia bagi isyarat untuk basuh yang 'depan' tu. Yang lain pun macam senyum-senyum saja. Hik hik hik. Selesai qada hajat, saya pun ambil wuduk dan keluar dari situ. Mencangak-cangal mencari juga kat mana dewan solat. Bila masuk dewan utama tu, luas juga. Permaidani hijau. Mimbar pun ada. Ukiran dan hiasan pun ada sikit-sikit. Semua kayu. Lantai dan dinding luar saja batu. Kayu bagus untuk tahan sejuk. Tapi saya tengok tak ada orang pun dalam dewan utama tu. Saya keluar dan tengok ada pintu di sebelah kiri. Rupanya ada beberapa orang dalam situ. Ruang kecil sikit. Depa buat solat jemaah situ waktu zohor. Ada sorang pemuda tu dah lama iktikaf dalam tu. Dia duduk dan bertafakur saja. 

Lama juga tunggu. Kemudian, imam muda pun masuk. Dia mengimamkan solat. Bila selesai, saya tunggu orang lain keluar dulu. Ada sorang pakcik tu menutup pintu dan tingkap masjid. Saya pun menyapa. Rupanya dia pentadbir masjid kecil tu. Dia kata imam tu anak dia. Belajar agama di Arab Saudi, rasanya. Kemudian, isteri dia pun keluar. Saya pun tangkap gambar posing dengan mereka.

Kemudian, saya pergi jalan-jalan di kawasan masjid tu celah-celah lorong rumah orang hingga ke hujung jalan. Memang kebersihan rumah dan jalan kurang dijaga. Tandas awam di Beijing memang bau sakan. Hancing. Saya lebih selesa buang air di hostel. Ada jugalah beli sikit ole-ole buah tangan semasa jalan-jalan situ. Kedai tepi jalan utama situ lebih murah. Mungkin sebab dia beli pukal atau harga borong.

Macam-macam gelagat orang Beijing. Ramai yang menetap di situ atau merantau dari tempat lain. Ada yang baik, ok dan juga nakal. Remaja nakal pun ramai. Lebih baik elak dari bertembung dengan remaja nakal.

Cukuplah serba sikit. Banyak yang saya lihat dan mengalami. Panjang berjela nak menulis pasal Beijing. Saya sempat juga naik keretapi Metro dia macam LRT kita lah. Murah. 2 yuan saja sehala. Tak kira jauh atau dekat. Bila turun dan naik semula, kena bayar 2 yuan lagi. Masa pergi ke kedai alat permainan tu saya naik Metro saja. Jauh juga dari Dongcheng ke Fucheng. Dari hotel universiti BUPT ke Dongcheng pun saya naik keretapi.





 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan