Teman setia

Ahad, 22 Julai 2012

1 Ramadhan - Buka puasa dan taraweh

Hari ini berbuka di masjid besar (disini dipanggil central mosque). Ahli jawatankuasa masjid ini dikuasai oleh hampir keseluruhan keturunan pakistan di Glasgow. Memang orang pakistan sangat ramai di UK. Orang arab tak ramai sangat. Kaum-kaum lain lagilah sikit bilangannya. Oleh kerana ia di tadbir oleh ajk orang pakistan maka ia adalah replika suasana di pakistan itu sendiri. Cuma bentuk masjid dan sistem undang-undang saja mengikut sistem UK.

Sebelum ini, saya pergi solat jumaat di SUMSA. Tapi, sejak kebelakangan ini saya telah pergi ke masjid besar ini kerana bukan pelajar tak dibenarkan solat jumaat di SUMSA bermula November 2011. 

Kami sampai 40 minit awal sebelum waktu berbuka pada pukul 9.50 malam. Apabila saya masuk ke dalam masjid, ada ramai juga hadirin yang telah sampai dan menunggu didalam. Ada yang membaca al-quran, solat dan zikir. Ada juga yang menunggu saja di tepi-tepi dinding di belakang dan tepi dewan solat bersama-sama rakan mereka. Dua puluh minit sebelum waktu berbuka, saya lihat hamparan telah dibuka dihujung dewan solat berdekatan pintu tempat wudhuk. 

Agak sama dengan di masjid Nabawi dan Haram. Hamparan plastik putih dibuka memanjang dalam 5 barisan. Kemudian susu, air putih/minum dan kurma diletak diatas plastik hamparan itu. Ada 3-4 orang yang ditugaskan menyediakan iftar ringkas itu. Semakin ramai hadirin yang datang menunggu waktu berbuka. Lima minit sebelum azan, semua dijemput mengambil tempat masing-masing. Semua jenis kaum dan negara dapat dilihat disini.
Masjid Nabawi, Madinah Almunawwarah
Setelah muazzin mula bang/azan, semua mula berbuka samada dengan kurma/tamar, susu atau air. Saya menjamah dua biji kurma dan secawan susu. Cukup. Hadirin mula beransur ke ruang solat menunggu solat maghrib.
Masjid Haram Makkah Almukarramah

Selepas solat maghrib, ramai yang solat sunat selepas maghrib. 2-4 rakaat. Kemudian, semua keluar menuju ke dewan banquet/makan bersebelahan masjid dimana segala majlis di adakan disitu sepanjang tahun. Pintu masih berkunci. Kaum wanita dibenarkan masuk dulu ke dewan melalui pintu belakang. Kemudian, kaum lelaki mula beransur masuk ke dewan. Kasut dibuka dan diletak diluar. 

Hamparan plastik putih juga tersedia didalam dewan sebelah dapur untuk kaum lelaki. Kaum wanita di sebelah penjuru sana. Semua diminta memenuhi ruang di baris pertama dulu dan seterusnya. Saya duduk bersama beberapa rakan Malaysia yang lain dan juga seorang afrika. Bersebelahan saya mungkin orang Kurdish. Kurdish pun semakin ramai di Glasgow.

Kami dihidangkang dengan nasi kacang kuda (nasi pakistan) dan gulai ayam (pakistan). Roti nan juga ada. Memang sedap roti nan tu. Makanan semua mencukupi dan ada tambahan pula. Tidak berebut-rebut. Ada kawan kata mungkin sebab hari pertama tak ramai yang datang.

Selesai makan, saya ke dewan solat. Ada beberapa adik-adik pelajar Malaysia lelaki juga datang. Mereka pun menuju ke dewan solat selepas makan. Ada juga beberapa kawan yang makan sekali pulang kerumah masing-masing kerana membawa anak-anak kecil. Tidak selesa menganggu jemaah lain beribadah.

Selepas solat isyak pukul 11.00 malam, taraweh bermula pukul 11.15 malam. Imam 1 mengetuai taraweh. Dua puluh rakaat dan tiga rakaat witir (satu salam). Imam hafiz. Sangat cepat bacaannya. Sebelah kiri saya pakcik pakistan mungkin dekat 70 atau 70an. Masih kuat dan bersemangat. Beliau menjamah makanan yang dibawa anaknya disaf pertama itu tanpa menghiraukan jemaah lain. Sebelah kanan saya tak pasti pula samada orang dari Iran atau Iraq tetapi rasanya bukan arab. Dia mengaminkan bila imam habis baca al-fatihah. Pakistan tak ucap amin dengan kuat. Dia juga mengangkat takbir bila rukuk dan iktidal. Semasa menunggu solat isyak, dia nampak macam sedang mengulangkaji hafalan al-quran kerana ada masa dia membuka al-quran kecil dia.

Memang kuat dan bersemangat orang pakistan dan lain-lain beribadah. Bukan saja di bulan ramadhan. Di Malaysia juga, trend ini semakin meningkat di bandar-bandar besar. Perbezaan mazhab tidak diperbesarkan. Soal bid'ah membid'ah juga tak timbul di masjid-masjid pakistan bermazhab hanafi. Mereka bijak menangani isu-isu ini.

Pukul 12.35 pagi selesai solat taraweh dan witir. Ada juga yang menyambung solat lain dan ramainya mula beransur bersurai. Golongan muda pun ramai dan bersalaman sesama rakan-rakan mereka.

Sampai rumah pukul 1.00 pagi dan menulis blog.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan