Teman setia

Ahad, 22 Julai 2012

Taraweh Hari Pertama

Di SUMSA, Universiti Strathclyde, Glasgow, Sotland

SUMSA adalah surau yang ditubuhkan dan diuruskan oleh pelajar-pelajar universiti Strathclyde. Dengar cerita, uni bagi SUMSA atas permintaan wakil pendidikan malaysia kerana ramai orang malaysia di uni ni dulu. Tapi sekarang ini nampaknya seperti di boloti oleh arab mesir. Orang mesir ni lebih ekspresif, tegas dan mahu menjadi ketua dalam agama. Kira 'politik' juga lah.

Hari pertama taraweh. Hanya separuh dewan saja yang memenuhi ruang solat. Tahun lepas, penuh dewan. Tak tahu pasal apa kurang orang tahun ini. (Mungkin kerana bukan pelajar tak dibenarkan solat Jumaat di SUMSA bermula November 2011 dan kerana itu jemaah berkurangan).

Bermula dari 11.00 malam hingga 12.15 pagi. Dua imam. Dimulakan dengan imam tua (mungkin pensyarah atau pelajar pascagraduan yang matang....mungkin dekat 50an). Imam nombor dua nampak muda. Mungkin dalam awal 20an. Dua-dua hafiz. Tak pasti negara mereka. Mungkin mesir yang iman 1. Imam 2 mungkin negara lain. Lapan rakaat. Tambah 2+1 witir oleh imam 3. Imam 3 ni selalu nampak dia dari tahun lepas lagi. Mungkin belum habis pembelajaran dia.

Semasa hendak mulakan taraweh, imam menyuruh makmum bangun dan bersedia untuk taraweh. Tiada zikir, salawat dan doa sepanjang 8 rakaat. Selepas 4 rakaat, imam berhenti sekejap beberapa minit memberi masa untuk rehat kepadanya dan makmum. Kemudian ada seorang makmum membahagikan air minuman dalam botol mineral tu kepada setiap hadirin. Selepas itu, taraweh disambung imam 2. Bacaan cepat dan pantas juga. Ada sedikit kesilapan sana-sini. Biasalah. Manusia.

Selepas habis taraweh dan witir. Bersurai.

Tiada moreh.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan