Teman setia

Khamis, 26 Julai 2012

Ramadhan di Uni, Wales

Teringat kembali kehidupan masa di uni buat ijazah pertama dulu. Tahun 1992 sampai di bumi UK. London tempat mula bertapak di UK. Setelah sampai di Heathrow, semua pelajar dibawa ke MSD (jabatan pelajar Malaysia) di London. Rasa macam tak percaya boleh dan dapat sampai juga ke UK.

Selepas habis taklimat di MSD, semua pelajar di bawa ke universiti masing-masing seluruh UK. Nasiblah macam saya yang pergi universiti tak ramai pelajar tajaan pergi. Saya naik keretapi ke Cardiff dan kemudian ke Ponty (nama mesra perkampungan kami di situ). Sempena nama pekannya Pontypridd. Kali pertama tengok uni memanglah syok sebab suasana baru dan sesuatu yang boleh dijelajahi dan dipelajari. Bila sampai di uni saya berhubung dengan staf yang jaga pelajar antarabangsa. Rupanya ramai pelajar-pelajar Malaysia di situ. Chandran (India Malaysia) yang bekerja dan belajar di situ, mungkin sarjana atau doktor falsafah, membawa saya dengan beg besar dengan kereta ke Cliff Terrace. Rumah saya untuk tahun pertama di uni tu.

Ramadhan pada tahun-tahun saya di uni tu dalam musim sejuk. Siang pendek dan malam panjang. Jadi, puasa pun pendek lah. Buka posa pun dalam kelas kalau hari yang ada kelas waktu maghrib tu. Untungnya masa tu ramai senior pompuan yang terer masak sedap-sedap. Saya mengaku memang tak tau masak masa tu. Ada juga cuba-cuba gilir masak dengan kawan serumah tapi saya main campak ja dan tak sedap.

Tradisi di ponty, setiap rumah ambil giliran memasak untuk berbuka di surau uni. Ada juga yang berkongsi 1-2-3 rumah sekali memasak untuk iftar jama'i. Kalau giliran pompuan masak, ummppph memanglah sedap. Hat laki biasanya berkongsi 2-3 rumah sekali buat jamuan. Rumah saya memang tak pandai masak banyak-banyak. Rasanya masak gulai ayam kot...Najmi lah yang paling terer masak. Saya tukang makan saja...haha. Saya tolong potong-memotong sayur dan basuh ayam, ok....ada jugalah air tangan melekat kat situ...hehe

Komuniti Brunai pun ramai di ponty. Depa pun sama tumpang sekaki ambil giliran memasak dan jamu iftar. Pelajar pakistan pun masuk juga. Tak lupa juga komuniti arab dan sorang Somali (Abdullah). Pak arab yang baik dengan pelajar melayu lepas berbuka tu adalah Abud dan (ingat2 lupa nama sorang lagi sat). Ha...Syakil nama dia. Depa dari Arab Saudi. Lepas berbuka mesti lepak tepi pintu keluar bangunan atau bilik kongsi (common room) untuk sesi cerobong asap (merokok lah tu). Sambil sembang-sembang. Ada sorang pak arab buat PhD tu taja kurma kering dalam tin dari Arab Saudi. Dia duk Cardiff, ulang-alik ke Ponty. Ada sorang pensyarah arab tu dia tinggal di Cardiff tapi sekali sekala datang juga waktu berbuka dan taraweh. Ada juga sorang pelajar bangladesh dan sorang pelajar PhD dari Iraq. Tahun kedua saya di situ barulah ada seorang pelajar PhD dari Algeria.

Memang seronok dan akrab buka posa jama'i masa tahun pertama. Tahun kedua sudah kurang suasana meriah bila senior2 dan seniorita yg glamer (mcm nama uni) dah balik. Tahun kedua macam cincai sikit tapi ok lah juga daripada tak ada langsung. Tahun kedua tu lah pak arab dari Algeria tu ambil alih jadi imam taraweh. Pegang Al-Quran sambil baca, Kemudian dia buat moreh jamu gula-gula dan manisan lepas taraweh.

Ponty tak ramai komuniti muslim macam Cardiff yang ada masjid. Jadi, pelajar semua tumpu ke surau uni yang disediakan untuk semua aktiviti. Jumaat pun dibuat disitu. Juga solat Hari Raya Aidil Fitri dan Adha. Selepas solat hari raya, kami semua berposing bergambar beramai-ramai sebagai kenang-kenangan. 

Kini, majoriti bekas pelajar Ponty sudah berjawatan besar samada di sektor awam atau swasta dan juga persendirian sebagai timbalan perdana menteri dalam rumah sendiri menjaga hal ehwal rumahtangga.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan